בשנים האחרונות, בצד הרצון למנוע ולצמצם את תאונות הדרכים, קובעי המדיניות ומומחי בטיחות, מתעניינים בעיקר בגורמים ובהשפעות האפשריות על התנהגות מסוכנת ואגרסיבית בנהיגה.
 

מכון מחקר ההולנדי SWOV, חקר את הרקע של עברייני התנועה, כדי לזהות או לשפר  פעולות התערבות הקשורות לתקשורת וחינוך.
  

המחקר בדק את נושא המהירות.  קבוצת עברייני המהירות הקיצוניים נאמדת במחקרים בין 10%-15% מכלל הנהגים.

 

מי שנכלל בתוך הקבוצה הזו, הם אנשים המאופיינים בסטייה חברתית. על פי המחקר, מי שנוהג במהירויות גבוהות, הוא בעל תכונות אישיות ספציפיות כמו אימפולסיביות, היעדר  שליטה עצמית, סטייה חברתית, חיפוש ריגושים, נטייה ליטול סיכונים, תפיסת סכנות מוגבלות ונטייה חזקה לכעס ואגרסיה.
  

לגבי עברייני מהירות צעירים –.מחקרים רבים מראים כי גברים צעירים בעלי ניסיון נהיגה מוגבל, הגורמים כמו חיפוש ריגושים, לחץ חברתי , והערכת יתר של היכולת האישית, משחקים תפקיד חשוב יותר מאשר אצל נהגים מבוגרים הם בעיקר אלו שנוהגים בשכרות.

 

שתיינים כבדים הם הקבוצה הנמצאת בסיכון הגבוה ביותר. רווקים וגרושים נוהגים יותר תחת השפעת אלכוהול מאשר נהגים שנמצאים בקשר.
 

לעברייני תנועה יש את הפרופיל הבא – בדרך כלל צעירים, בדרך כלל גברים, הערכת יתר של כישורי הנהיגה, נטייה למהירות מופרזת בכבישים שונים, הערכת יתר של מספר העבריינים האחרים, משוכנעים שלנהגים האחרים לא אכפת מההתנהגות שלהם, חשים באופן חיובי כלפי ביצוע עבירה, נוטים שלא להתחרט לאחר בצוע עבירה, חושבים שקשה שלא לבצע עבירות, מביעים זעם וכעס רב יותר כלפי משתמשי דרך אחרים.
 

"על משטרת ישראל להגביר את האכיפה בכבישים כנגד נהגים שנוהגים במהירות גבוהה, ובמיוחד כנגד נהגים ששותים אלכוהול ועולים על ההגה.

 

כמו כן

על המדינה להגדיל את המשאבים לשיפור התשתית בכבישים, כדי ליצור תשתית דרך ובטוחה יותר. התשתיות בישראל צריכות למנוע הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים כמו במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהגים בכבישים". 

 

 

תאונות דרכים מכת מדינה

מה גורם לאדם לנהוג במהירות של 150 קמ"ש ויותר, מה גורם לאדם לעבור באור אדום, לחצות קו הפרדה רצוף או לנהוג תחת השפעת אלכוהול וסמים?  כאשר הוא יודע כי תאונת דרכים במהירות כזו תהיה קטלנית בתוצאותיה?