לגבי מצוקות החניה לרכב תיירות אוטובוסים  ואוטובוסים זעירים בירושלים,  , משהו החל לזוז בעיר, בדיון שנערך ביום  6/5/15  בעיריית ירושלים ,  נתקבלו סיכומים  שיש בהם לעורר תקווה כי בעירייה משתדלים  לרצות את ארגון חברות ההסעה ,  ולמצוא  דרכים להסדיר את נושא החניה והעצירה של אוטובוסים המיועדים להסעתם שלך תיירים  ומטיילים  בירושלים.

הפגישה נערכה עם נציגי "מינהל המוצר התיירותי אירועים ומופעים" מטרת הפגישה מציאת פתרונות לחניות להעלאות והורדות נוסעים בקרבת המלונות בירושלים.  נאמר כי נציגי העירייה ערים לבעיות בחלק  מהמקומות, כך לגבי מלון המלך דוד, ומלון ענבל בירושלים שלגביהם  נמסר, כי  הוגשו תוכניות  להצבת תמרור הורדה והעלאת נוסעים, אולם בשלב זה התוכניות נדחו , בגלל בעיות בטיחות.

  

כבר אז לפני שנים אמר לי המפקח על התעבורה  במחוז תל אביב  והמרכז ,  רפי טאון  דע לך כי " הבעיות של כולנו יהיו  "חניה."מאז כאמור עברו  שנים טובות על הכבישים , ועל רחובות הערים לאחר שמדי שנה עולות  עליהן אלפי מכוניות חדשות, על פי הנתונים שפורסמו לאחרונה מתברר , כי הישראלים  קנו מכוניות בשנת 2014  בסכום של כ- 23  מיליארד שקלים. שפר מזלם  של נהגי הרכב הפרטי , אלה יכולים להיכנס לחניונים ולהחנות שם חרף   מחירי החניה היקרים .    לנהגי האוטובוסים שמסיעים תיירים ומטיילים , אין את הפרבלגיה  הזו. הם נתונים לחסדי הפקחים   בעת שהם עוצרים להוריד,  או להעלות  תיירים ליד בתי המלון.

מוסיף פרטים  ומתאר את המצב שוקי שדה מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל  ואומר: הקשים שבהם נתקלים נהגי האוטובוסים  שמסיעים  תיירים ומטיילים  כפולים ומכופלים. א) אין סידורי חניה  צמודים ליד בתי המלון. ב) אין  פתרון  לחניות   ארוכת זמן במהלך שעות היום , ואין סידורים מתאימים לחניות לילה.

ארגון חברות ההסעה  בישראל רואה את עצמו מחויב לטפל בבעיות אלה. עליו לבוא בדברים עם הרשויות המקומיות ועם ראשי הערים  ויחד לחפש ולאתר  מגרשי חניה  לרכב תיירות.

בקרב הרשויות המקומיות קיימת הבנה  ורגישות לנושא.  

נעשים צעדים לאיתור  שטחי חניה . אלא  שאין הפתרונות שמציעות הרשויות  עונות לדרישות של חברות ההסעה.   הרשויות מציעות את מרבית החניונים במקומות  מרוחקים    מחוץ  לעיר  , או  באזורי  התעשייה,שגם הם רחוקים ממרכז הערים. דבר המחייב הפעלה של מערך הסעות  אל החניונים  ומהן חזרה  העירה.  ,

זאת ועוד חברות ההסעה טוענות  כי בגלל הצורך להסיעה את הרכבים ואת הנהגים אל החניונים ,נגרמים להן  הוצאות גדולות , יש שחיקת הרכב (אמוטריז ציה גדולה). כמות הקילומטרז'  שמצטברת מנסיעות סרק אלה אינם בטלים בשישים  , הם בעלי משמעות  ומתבטאים בכסף  בזמן  ובבלאי של ציי הרכב, וזאת בנוסף על החובה לשלם את מחיר החניה.   בעיה קשה נוספת שעליה מלינים  מנהלי חברות ההסעה  מתייחסת  להיעדר שמירה וסידורי הגנה על רכוש יקר  שחונה הפקר מחוץ  לתחום הערים.

לנוכח  מועקה זו וקשייה.  פועל ארגון חברות ההסעה  במלוא כובד משקלו,  כדי לתת מענה למצוקתם של אלפי  נהגי אוטובוסים  חסרי אונים , אשר נדרשים  לתת לתייר ולמטייל תנאי הסעה ראויים. לאחרונה נפגשו נציגי ארגון חברות ההסעה בישראל עם  מנהלי חניון קרתא בירושלים .הרעיון הוא לאפשר לאוטובוסים  לחנות בחניון זה,. לגבי איתור מקומות חניה ליד בתי המלון בירושלים  נערכה פגישה עם נציגו  העירייה. טיפול דומה  נעשה בערים תל אביב . נצרת. טבריה. הדרישה היא איתור מידי של חניות ליד בתי המלון לשם העלאה   והורדת תיירים  ליד בתי המלון בערים אלה.

ארגון חברות ההסעה גם תובע  להקצות שטחי חניה  ללינת לילה לרכב תיירות בתוך הערים ולא מחוץ להן. במקרים שבהם נאלצות הרשויות לקבוע חניונים  מחוץ לתחום העיר. מציג  ארגון חברות ההסעה מספר תנאים:1)  קביעת סדרי אבטחה מפני גניבות של רכוש ורכב. 2) הפעלת  הסעות עבור הנהגים אל החניונים ומהם העירה. 3) פיצוי כספי על ההוצאות שנגרמות לחברות ההסעה בגין  הצורך להחנות את ציי הרכב מחוץ לתחום הערים.

יו"ר ארגון חברות ההסעה  בישראל שמריהו ארביסמן מדגיש  כי  חברות ההסעה מביאות תיירים ומטיילים  לבתי העסק , למסעדות ולבתי המלון   המשמעות היא יותר תעסוקה יותר רווחים ופרנסה לתושבים  בעיר. ומן הדין שהרשות המקומית תסייע בידי חברות ההסעה  ותשא  בחלק מההוצאות אשר נגרמות להן.

ועכשיו  סיפור קטן  מאמריקה הגדולה.  : בסיטי בנק מנהטן  מספרים על גברת ידועה שנכנסה לבנק  עם בקשה לתת לה הלוואה של 25.000  דולר למשך שבוע ימים.   כשנתבקשה לתת ערבויות הציע להשאיר בחניה של הבנק את המרצדס  המפוארת שלה. בעת ששבה לבנק  עם הכסף שלוותה . שאל אותה מנהל הבנק . מה היה כול פשר  התרגיל הזה , גילינו שאת אדם עשיר מאוד ??? השיבה : לא יכולתי למצוא למרצדס שלי , מקום חניה לשבוע ימים יותר קרוב ויותר כלכלי מהחניה בחניון של הבנק. .. ואכן צדק  המפקח על התעבורה  במחוז תל אביב והמרכז , שראה כבר לפני כ- 40 שנה  מה  מצפה לנו  בערבות הימים בעת שנרצה  להחנות את   הרכבים שלנו

בעיות חנייה בירושלים