כנס הסעים ארצי

משרד התחבורה  בשיתוף ארגון  חברות ההסעה בישראל ביום שני 25/7/2016  נערך הכנס הארצי של חברות ההסעה בישראל  . הכנס נערך בהיכל התרבות דרום השרון נווה ירק הוד השרון.

 כבר בשעה 09:00  הפואייה של היכל התרבות  היה מלא מפה אל פה. הכיבוד שהיה מוכן   עשיר ומגוון כיאה למארגנת  היעילה רות כהן  מזכירת הארגון .  . אמרו חז"ל " ברוב עם הדרת מלך" ואכן ההוד וההדר ליוו את אירועי הכנס מתחילתו ועד סופו.

 

פתח את  הכנס במילים קצרות  מנכ"ל הארגון שוקי שדה  את ברכת ארגון חברות ההסעה הביא  יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל שמריהו ארביסמן.   ראשון הנואמים והמברכים את באי הכנס היה שר התחבורה והבטיחות  בדרכים השר ישראל כץ. כמי שיודע את המלאכה  גם בדיבור וגם במעשה  , הצליח השר כץ להקיף בדבריו את מרבית הנושאים  שעיסוקם תחבורה ותשתיות. " 60 שנה מדברים על רכבות ועכשיו עושים " השר הקדיש פרק חשוב בדבריו  על התחבורה הציבורית. הצעירים של היום ובהם נציגיהם בכנסת קושרים את כול החוליים כביכול באופי התחבורה הציבורית וזאת למרות שלמרביתם  יש רכב פרטי ועליו כול מעיינם,  , בהתייחסותו  לשירותי התחבורה על כול גווניה תיאר השר את  הישגיה של הממשלה בתחום זה.

השר  עמד על מכת המחסור בנהגים   עניין  זה של המחסור בנהגים חזר ועלה כחוט השני  בפיהם של מרבית הדוברים . הגדיל לעשות בקריאת ביניים נציג של חברת האוטובוסים יולז'רי, שטען כי המחסור בנהגים  מסוכן וחמור יותר  מסכנת השריפות שפורצות לעיתים במנועים של האוטובוסים. ( זאת  על רקע הדרישה של משרד התחבורה  מחברות ההסעה להתקין מערכות בטיחות נגד אש  באלפים של שקלים.)  שר  התחבורה ישראל כץ התעכב בדבריו על תופעת הטרור  העולמי , והדגיש  שישראל נלחמת בטרור  במידה רבה של הצלחה . נהיה מוכנים לפעול יחד עם האומות  במיגור הטרור על כול צורותיו . השר הבטיח לעשות  להוזלה של תשלומי הביטוח.  פתחנו את השוק והבאנו להוזלה במחירי הרכב אמר השר. מתבצעים כיום דברים שלא נעשו ו כאן. ישראל  תהיה מדינה מודרנית בכול מה שקשור בתחום התחבורה  והתשתיות.  תחרות היא מילת המפתח ואותה אמצנו אמר שר התחבורה . ואני אתכם סיים את דבריו.

 

 

מנכ"ל  משרד התחבורה עוזי יצחקי   שעוזב את  המשרד לאחר שהוא מרגיש "שהמצברים  מתרוקנים" לפי הגדרתו את המצב . העלה זיכרונות מהעבר וניצל את הבמה לומר דברי פרידה . הדגיש כי משרד התחבורה  מעניק לארגון חברות ההסעה שירות נאמן . המלאכה לא תמה ויש עוד הרבה לעשות בתחום התחבורה הציבורית שמחיר הנסיעה בהם  זולים ונוחים לציבור אמר. באשר לחוסר בנהגים אמר,   . הכנסנו  למעגל העבודה נשים, בני מעוטים, חרדים, אלא שכדי לתת מענה לבעיה זו צריכה להיות משימה לאומית. 

 עוזי יצחקי  שכיהן בתפקיד  מרכזי בניהול משרד שכול אזרח נזקק לשירותיו  אמר אני עוזב בעת שאני מרגיש שהבטרייה מתרוקנת , נפרד בחום  מהנהלת ארגון חברות ההסעה הודה מקרב לב על שיתוף הפעולה שקיבל

מיו"ר הארגון שמריהו ארביסמן  , וממנכ"ל ארגון חברות ההסעה שוקי שדה  

אשר הודו לו בהענקת תעודת הוקרה .  

  

הדברים שמשמיע מאיר חן , מנהל  הרשות  הארצית לתחבורה ציבורית נופלים תמיד על אוזניים קשובות. על המדינה לספק תחבורה ציבורית  זו תפקידה אמר. אם אנחנו רוצים שהצעיר של היום ילך למקצוע הנהיגה   יש הכרך להאיץ את בניית הדמות היפה של הנהג הציבורי. ( זה המקום להתרפק על זיכרונות העבר בעת שנהג אגד היה הפייבוריטי  של האימא העברייה-  שרצת לשדך את הבת שלה עם  חתן נהג אגד )  מ.ש 

מאיר חן מנהל הרשות  הארצית לתחבורה ציבורית . הסיר את הכפפות ואמר לחברות ההסעה הציבוריות כי עליהם לעסוק בשירותי תחבורה לציבור זה תפקידן. את הנסיעות המיוחדות יש להשאיר לחברות ההסעה הפרטיות. קרא למעסיקים לא להעסיק חברות הסעה ציבוריות בנסיעות מיוחדות הוא הביא כדוגמה את גל ההסעות שנערך למירון בל"ג בעומר.  לא להעסיק חברות שעיסוקן תחבורה ציבורית בפעילות של נסיעות מיוחדות . הנה זה עתה עברנו מבצע הסעות המוני לאירועי ל"ג  בעומר הנסיעות ההמוניות בוצעו על ידי חברות הסעה פרטיות.   . דברים אלה יצאו מפיו של  לא אחר מאשר מנהל הרשות  הארצית לתחבורה ציבורית. אלה מילים כדורבנות . המשעות היא כי מי שקיבל על עצמו  לספק תחבורה ציבורית צריך קודם לכול לספק את השירות לציבור. לא אלמן  ישראל ,יש כ- 500 חברות הסעה פרטיות הם יבצעו  את הנסיעות האחרות.  בקיצור הממונה על התחבורה הציבור ממליץ  לחברות ההסעה הפרטיות לבצע את ההזמנות של הנסיעות המיוחדות. ובתנאי שכול סוגי ההסעות לציבור יהיו ברמה נאותה.

. 

עו"ד תמר גולן עמדה על הקשיים בהשגת ההסכם  הקיבוצי שהטיפול בעניינו נמשך זה זמן רב  מדובר  בהסכם של ענף - ענף ההיסעים, שמתנהג שונה מכול ענף אחר במשק.  יש קשיים  אמרה גולן אבל אנחנו כבר בישורת האחרונה          (הלוואי אינשאללה)

הסכם קיבוצי נערך בין המעסיק לבין ההסתדרות. ההסכם הקיבוצי צריך לשקף את אופי הפעילות של המעסיק , ולספק לעובד תנאים מעבר לרצפת הבסיס. ההסכם הקיבוצי בא להבטיח מנקודת ראותה של ההסתרות , ביטחון כלכלי לנהג  בשעת גאות בעבודה , וגם בשעת שפל. כמו גם תשלומי אשל,  והענקת יום חופשי נוסף. ותשלומים לקרן השתלמויות .

עו"ד תמר גולן מכניסה אותנו  במסגרת הרצאתה נסבך הבעיות שבהן נדרש המעסיק לעמוד . דוגמת התנאים של עבודות לילה,  עבודות שבת ועוד... מסתבר כי יש איסור להעסיק נהג בשבת.  בעולם ההיסעים. כמעט בלתי אפשרי לקבל היתר להעסקת  נהג  בשבת. מדובר בעיקרון מקודש חברתי וסוציאלי.  העסקת עובד בשבת מונעת ממנו להיות עם משפחתו  וזה בנוסף לקדושת יום השבת. מנוחת שבת משמעותה הפסקת עבודה למשך 36 שעות לא פחות. ההסכם הקיבוצי וצווי הרחבה חלים גם על חובת הביטוח הפנסיוני. לא הבאנו כאן את מכלול הסעיפים הכלולים בהסכם הקיבוצי , אולם גם אלה המובאים כאן דיים להצביע   על גודל הנושא.

כאמור , הקיפו הדוברים בכנס את מרבית הנושאים  שעומדים על סדר יומם של  חברות ההסעה. עו"ד איתון צפיר משותפות עורכי הדין מ. פירון, קרה להקים כוח משותף שיפעל נגד  ההחלטה של משרד העבודה , ומשרד התחבורה לסבסד את חברות ההסעה הציבוריות שנדרשו  להעלות את שכרם של הנהגים בחברות הציבוריות לסך של 39 שקלים לשעת עבודה. . וזאת מבלי לתת לחברות ההסעה הפרטיות את אותה האפשרות  .

בהתייחסותו  לעניין ההיתרים להעסקת נהגים בשבת,אמר כי אם חברת הסעות מסיעה עובדים שיש להם  היתר לעבוד בשבת . עבור עובדים כאלה  אפשר לקבל היתר להעסיק נהגים  בהסעות בשבת.

 

BUSNET

נושא מיוחד ורב עניין עלה בכנס . נושא שמתייחס למציאת פתרון לנסיעות ריקות . 30 אחוזים של הנסיעות ברחבי העולם הן נסיעות ריקות . נציגם של חברת  BUSNET    פתח  בפני באי הכנס עולם  חדש ומרתק  – איך לצמצם את כמות הנסיעות הריקות . מדובר במערכת ממוחשבת חובקת עולם שאת דרכי פעולתה פרט והסביר  על רגל אחת והיתר כדברי חז"ל " זיל וגמור"

 

התקרבנו לשעת ארוחת הצהריים  , בשעה זו מקצרים בדיבורים , וכך קרה שאת דברי הסיום של כנס היסעים מלא וגדוש תורה וחוכמה סיים מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל  שוקי שדה . שוקי י  קרא  לכול  מנהלי חברות ההסעה להצטרף לארגון - כדי לחזק את מעמדו , ולתת לו יותר כוח בעמידה מול הרשויות והרגולטורים   הרבים. 

 

מרדכי שיפמן