הטרור בכבישי הארץ

 

 

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות חבר הכנסת  איתן כבל, תתכנס לשימוע מיוחד בנושא הקטל בדרכים, הנמשך והגובר. אל הדיון יזומנו מומחי בטיחות, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים חוץ ממשלתיים ועוד, שיציגו בפני הוועדה את מצב הבטיחות בדרכים. נציגי הרשויות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הרלוונטיות, ומשטרת התנועה ידרשו להשיב לחברי הוועדה איך ולמה הגענו למצב החמור שבו אנו נמצאים, ומה בכוונתם לעשות כדי לשפר את המצב העגום. 

חבר הכנסת איתן כבל, ראוי לכל שבח על יוזמתו זו. נקווה שיוזמתו של חבר הכנסת איתן כבל תוביל לתוצאות טובות ולא לכיוונים פוליטיים אלא למאבק אמיתי בהורדת ההרוגים בכבישי הארץ, המלחמה בטרור שמשתולל בכבישים היא לא פחות מהמלחמה בגבולות הארץ. אולי יבינו הפוליטיקאים שהגיע הזמן לעשות מעשה. קדושת החיים היא לא רק בטרור על-ידי רוצחים אלא קדושת החיים היא בכל תחום שיש סיכוי לחסוך בחיי אדם שלא לצורך.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה לאחרונה למספר דיונים דחופים לבדיקת הסיבות והפתרונות לקטל בכבישים.
יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, שמעון סודאי, מדווח כי נציגי איגוד קציני בטיחות השתתפו בדיונים, ואך העלה הצעה שכוללת ברמת הטיפול לאומי.
ההצעה הוגשה ליו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, ולמנהלת הוועדה. תוכנית הפעולה הוגשה גם לגופים וארגונים משקים לנו .
סודאי ברך את יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, חבר הכנסת איתן כבל, על היוזמה בכינוס ועדת הכלכלה לאור הקטל הגואה בתאונות הדרכים ,הוא יידע לתאר בצורה יוצאת
דופן את הבעיה הכואבת והבטיח ללוות באופן אישי לשינוי המצב ביחד עם חברי ועדת הכלכלה בכנסת . אבקש למסור את הערכתי הרבה לעמותת אור ירוק ולמנכ"ל שמואל אבואב
על הצגת – הכשלים שהוזנחו בשנים האחרונות  והפתרונות לנושא הקטל בדרכים. אני מאחל לכולנו שיצלחו במשימה חשובה זאת .


 1- בפתח דברי מסרתי דיווח תמצתי על מקצוע ותפקידו של קצין הבטיחות בארגון .
    כאשר עיקר תפקידו מתבסס על שני נושאים חשובים פיקוח ובקרה ,והדרכה על
    הנהגים וגם מדריך אותם לנהיגה נכונה. בצי רכב פרטי פיקוח זה כולל גם בני
    המשפחה, ומורשה נהיגה נוספים בחברה . ולראיה יש תמורה בעד האגרה כמעט ואנו
    לא מדווחים על הרוגים בסקטור זה .

2- עלות הרוג למדינה לצערנו הוא -5 מיליון שקל - השקעה נכונה תביא להפחתה במספר
    ההרוגים ,ומאידך תקטין עלויות למדינה כתוצאה מנזקים מצטברים .
3- בכביש אין נהג מסוכן -יש נהג שלא מודע לסכנות. כ-97% מהסיבות לתאונה נגרמים
    על ידי הגורם האנושי . כך שיש לרכז מאמץ בעניין זה. יש לבצע חקירות עומק לפילוח
    כל הסיבות לתאונה על מנת לרכז מאמץ ולתת מענה וטיפול בנושאים מרכזים .

(דברי אלה באו כתוספת לדברי מנכ"ל אור ירוק מר שמואל אבואב)


4- על חשיבות האבזור הבטיחותי ברכב - ועל החשיבות להעביר הסבר על אפיון ושימוש במערכות חשובות אלה.

     זה בהחלט חלק שיש לתת עליו דגש בהדרכת הגורם האנושי .
5-  היות ובדיון נמסר על מנכ"ל אור ירוק דיווח על הניסיון הכושל בגיוס סטודנטים למשטרת
     התנועה ,הזכרתי את תרומת קציני הבטיחות המתנדבים למשטרה ואת קורס בוחן סייר
     שיכול לסייע רבות למשטרה , בדיון נכח ניצב ירון בארי מפקד  אגף התנועה במשטרת ישראל .

 
6-  הזכרתי שוב את המחדל המתמשך על אי יישום חוק מאגר פסולי נהיגה עבור קציני
     בטיחות ובסיום הדיון שוחח עמי אבנר פלור סמנכ"ל משרד התחבורה והבטיח לבדוק ולטפל בנושא.
     יש להזכיר וליישום חוק מאגר פסולי הנהיגה נדרשים לשתף פעולה עוד שני משרדי ממשלה המשרד  לביטחון פנים           ,ומשרד המשפטים