מחמיר המחסור  בנהגים

המצב מעיק  ומדאיג

אם  תשאלו היום מה הדבר המעיק ביותר על ענף  ההיסעים . ישיב לך יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל שמריהו ארביסמן :  התשובה היא  מחסור בנהגים .מה כבר לא עשינו  כדי להגדיל את המאגר של הנהגים המקצועיים  בעלי רישיון להסיע  אוטובוס  או אוטובוס זעיר-  יגידו לך - עשינו  הכל במונחים של דיבורים . בחיי היום יום  אין נהגים,  עד כדי כך שרכבים מושבתים  כי אין מי שיפעיל אותם.

פעלנו  ברמה של  הרגולציה :

מתאר במילים קשות את המצב מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל שוקי שדה.פעלנו ברמת הרגולציה ,פנינו למשרד התחבורה פנינו למשרד הכלכלה, היה ניסיון טוב לערוך השתלמות של נהגים בסיוע כספי של המדינה,  התחלנו להכשיר קבוצות נהגים בעלי רישיון של רכב עבודה במטרה להסב אותם לבעלי רישיון של רכב להסעת נוסעים.הפרויקט עבד  זמן קצר  אבל מהר מאוד  נעצר. ונמסר לארגון חברות  ההסעה   כי הסיוע הופסק. בקטע זה אומר שוקי שדה הארגון לא ויתר,לא הרים ידיים,  המשכנו בחיפוש אחרי אנשים שיכולים להיות מחר  נהגים שמועסקים בענף ההיסעים.

פועלים במספר מישורים.

ארגון חברות ההסעה פועל בעניין זה של המחסור בנהגים במספר  מישורים  א) קביעת התייחסות מיוחדת  לנהג המקצועי. . הנושא עלה לדיון בפורום  של מליאת התחבורה . פורום שבו נמצאים  מרבית הגורמים שעיסוקם תחבורה

ב) שר  התחבורה ישראל כץ ,הנחה את הפורום למצוא את הדרכים שיאפשרו להכין קדר  גדול של בעלי רישיון   נהיגה  שניתן בדרך המהירה ביותר למסור  בידם את הגה  האוטובוס או אוטובוס זעיר ציבורי.

ג) בנוסף נערכו דיונים אצל סמנכ"ל  התנועה  אבנר פלור ובהנחייתו של מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי נתקבלו  עקרי הסעיפים שמתייחסים להמלצות שיצאו ממליאת פורום התחבורה לביצוע.

 סיוע ביניים לנהגים מתמחים

 הנהגים הכי קרובים למקצוע  הסעת   נוסעים, הם אלה שכבר  כיום מועסקים בהפעלת  רכב עבודה מקצועי באתרי עבודה שונים . נהגים מסקטור זה הם בעלי פוטנציאל  לעשות את ההסבה בדרך המהירה ביותר  ולעבור  ממעמד של נהג משאית לנהג אוטובוס. אלא שיהיה  צורך להעמיד לרשותם אמצעי קיום לכול תקופת ההכשרה.  .

להשקיע ביוצאי צבא 

יש  במאגר של יצאי צבא  ששמשו   נהגים  בצבא  כמות גדולה של נהגים מנוסים שבזמן קצר אפשר להסב אותם לנהגים מקצועיים ולהושיב אותם ליד הגה האוטובוס. הדבר תלוי בהחלטה של משרדי הממשלה  הרלוונטיים  שעליהם  להחליט ולקבוע  שמקצוע הנהיגה  במערך ההיסעים הוא "מקצוע מועדף" . להזכירכם כי בשעתו כאשר רצו להביא  חיילים משוחררים לעבודה בתחנות הדלק   קבעו כי העבודה בתחנת דלק היא עבודה מועדפת .ואז  החלו יוצאי צבא להגיע לתחנות דלק על מנת להתקבל לעבודה.

קשיים בדרך לקבלת רישיון נהיגה בדרגה של נהג אוטובוס :

מפרט שוקי שדה  מנכ"ל ארגון חברות ההסעה ומצביע על שורה של דרישות שמציבים בפני מי שחשקה נפשו להיות נהג אוטובוס,דרך הייסורים מתחילה  בדרישה להעברה שלמסמכים וניירת  למשרד התחבורה . מדובר בטופס ירוק רש"ל 18.  שעליו להיות חתום בידי  רופא  עיניים, רופא משפחה. הצגה של ת.זהות.  רישיון נהיגה. אישור של משטרת ישראל. וסדרה של בדיקות רפואיות.   ורק אחר כך מתחילה "עונת ההמתנה".  מחכים חודש ויותר  לקבלת מענה .  קשיים מיוחדים  מתגלים במכון הרפואי של משרד התחבורה.  הטיפול במכון הרפואי נמשך זמן רב.  ארגון חברות ההסעה  כן נכנס לעובי הקורה ופועל לקצר את התהליך  לקבלה של רישיון הנהיגה 

דרישות לא נחוצות

  ארגון חברות ההסעה   פועל להקל על המבקשים להוציא רישיון נהיגה לאוטובוס ולאוטובוס זעיר ולהסיר מהדרך דרישות מיותרות . כמו למשל לקצר תקופת זמן המתנה מ – 1/2 שנה לערך למספר שבועות .

  ארגון חברות ההסעה  דורש  להפריד את רישיון C1 לאוטובוס זעיר C2 כלומר מונית יבוצע בנפרד מאוטובוס זעיר  למונית דבר שיקצר משמעותית  , משך ,לשם קבלת הרישיון לנהוג באוטובוס זעיר.

הרישיון לנהיגה במונית -  D-1    מחייב  השקעה של 216 שעות לימוד  . בעוד שעות הלימוד   להוצאה של רישיון לאוטובוס זעיר-  D-2  D-2 ,  עומד על 106 שעות לימוד בלבד.

קורסים  להכשרת נהגים

ארגון חברות ההסעה   פועל  לפתיחתם של קורסים להכשרה של נהגי אוטובוסים  ונהגים של אוטובוסים זעירים.  הארגון  תובע שהקורסים יתקיימו  כול עוד לא תיווצר רזרבה גדולה של נהגים,קשה להשלים עם מצב של חוסר בנהגים , הרי לא מדובר בפרויקט של הוזלה במחירי הדיור....כרגע חסרים  כ- 1300 נהגי אוטובוסים לפחות.

 ארגון  חברות  ההסעה בישראל קורא לכול  משרדי הממשלה להתייחס למצב במלא כובד הראש ,  אסור שנגיע למצב   שענף   נהגי האוטובוסים  ייראה  כפי שנראה  ענף  עובדי הסיעוד . נהג אוטובוס מייצג לא במעט את  מדינת ישראל ונמנה על קאדר בוני התדמית של המדינה,  תיירים רואים בנהג האוטובוס או אוטובוס זעיר  מעין מורה דרך של ארצנו  וכמי שתורם  לתדמיתה של המדינה,  ולכן חשוב מאד "שיהיו נהגי ישראל  יפים  ומרשימים. 

 

 

 

 

 

מחסור בנהגים