חדשות ועדכונים

נסועה ובטיחות 


נסועה (קילומטראז') היא המרחק שעובר כלי הרכב.                                                                 מאז 1990 גדלה הנסועה השנתית ב-118%, אך שטח הכבישים גדל ב-56% בלבד - הסבר פשוט לצפיפות בכבישים ולמצב הבטיחות.

 

נוסף להשקעה המתמדת בתשתיות, שוקד משרד התחבורה על בחינה מתמדת של המתרחש בעולם ועל פיתוח אמצעים ייעודיים להגברת הבטיחות, כגון מעגלי תנועה, סימוני כביש המתריעים בפני הנהג על סטייה מהדרך ("סימון מרטיט"), גדרות הפרדה ומעקות סופגי אנרגיה.כבישים ומתקני דרך שתוכננו ונבנו כהלכה ומתוחזקים ברמה נאותה, תורמים מאוד לרמת הבטיחות. באותה מידה, כביש משובש, היעדר תאורה ועקומות חדות מגבירים את הסיכוי לתאונה. עם זאת, שיפורים בתשתית מצריכים בדרך כלל השקעות גבוהות. ברור לכל, כי עדיף היה לו כל כבישי ארצנו היו רחבים, מופרדים במעקות ומוארים היטב - אך שיקולים מעשיים מאפשרים לבצע זאת רק בדרכים בעלות נפח תנועה גדול.

 

____________________________________ 

 

מצלמות ראשונות לאכיפה כבר הוצבו בנת"צ

 

 

שר התחבורה הורה לאחרונה למנכ"ל משרדו עוזי יצחקי, לזרז את גיבוש התקנות שיאפשרו לאכוף עבירות תנועה שתועדו במצלמות האכיפה בנתצ"ים זאת לאחר שהכנסת אישרה את החוק המסמיך פקחים לאכוף עבירות תנועה בנת"צים

 לקראת התקדמות העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן.

כלי רכב פרטיים, בנתיבי התחבורה הציבוריים.

 

עמדות המצלמה יוצבו בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ), לאורך כעשרה קילומטרים. העמדות הראשונות יוצבו על גשרים שמעל הכביש.

 

המצלמות יחוברו למרכז שליטה ובקרה של המשטרה, שיפענח את הצילומים וישלח מיידית דו"ח לכל נהג רכב לא מורשה שיסע בנת"צ. 

 

על פי הנהלים, חל איסור על כלי רכב פרטיים, לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית שבנתיבי איילון, בקטע שבין מחלף חולות למחלף חולון, בין השעות  06:30 עד 10:00 בבוקר. בשעות אלה, תתאפשר נסיעה לאוטובוסים (כולל אוטובוס זעיר פרטי) ולמוניות בלבד.

יצוין כי מצלמות האכיפה האוטומטיות שיוצבו בנתיבי התחבורה הציבורית, ישמשו לאכיפת נסיעת כלי רכב שאינם מורשים לנסיעה בנתיב זה בלבד, ולא ישמשו כלל לאכיפת מהירות או כל סוג אכיפה אחר.

מכון התקנים הישראלי, צפוי לאשר בקרוב תקן ישראלי חדש למצלמות האכיפה שיוצבו בנת"צים. עם אישור התקן, יוחל מיידית בהתקנת המצלמות, בכל אחת מעמדות האכיפה, שיוצבו בנתיבי התחבורה הציבורית בארץ בכלל ובנתיבי איילון בפרט.

חברת נתיבי איילון הציבה בימים האחרונים, לאורך נתיב התחבורה הציבורית באיילון, שלטים המתריעים על מצלמות אכיפה בנת"צ. הקנס על נסיעה בנת"צים בניגוד לחוק, עומד כיום על 250 שקלים. בכוונת משרד התחבורה להעלות את גובה הקנס ל- 750 שקלים ולהוסיף נקודות חובה לעבירה.

 

יצוין כי הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעתו של השר כץ, להסמיך פקחים עירוניים לאכוף עבירות תנועה, בנתיבי התחבורה הציבורית.

 

הצעת החוק שאושרה, קובעת כי הקנסות שיוטלו על ידי הרשות המקומית, באמצעות מצלמות אכיפה, בגין שימוש שלא כדין בנת"צים, ישולמו לקופת הרשות המקומית שבתחומה התבצעה העברה.

 

 

____________________________________

  

 

נהגת המונית הפלסטינית הראשונה בחברון 

 

 

נדיה אחמד היא נהגת המונית הפלסטינית הראשונה בעיר חברון. בשל העיסוק יוצא הדופן שלה היא מתמודדת עם רכילות אכזרית ועם התקפות חוזרות ונשנות מצד הקהילה שלה אבל מסרבת לוותר על החלום: לפתוח חברת מוניות לנשים בלבד

 

בגיל ההתבגרות היא צפתה בבני הדודים שלה מתעסקים במכוניות שלהם. היא מעולם לא שאלה שאלות אבל כתבה לעצמה הערות בראש במקום."צפיתי בהם ולמדתי. עכשיו אני יודעת כל מה שצריך על מכוניות. אני אפילו יכולה לפרק קרבורטור", היא אומרת.

הסיפור של אחמד זכה לתשומת לב תקשורתית רחבה, שהובילה לקטע ששודר בתחנת רדיו מפורסמת בחברון. הקטע הוקדש לדמותה השנויה במחלוקת. "אנשים תקפו אותי- למה שאישה תתנהג כמו גבר?' הם שאלו".

 

גם אחיה ניסה לשים קץ לג'וב החדש שלה כמעט מיד. "בהתחלה, הייתה הרבה רכילות. כשאח שלי שמע נהגים אחרים מדברים עליי, על "האישה שמתפעלת מונית", הוא חזר הביתה רותח מזעם ודרש ממני להפסיק לעבוד בבת אחת," סיפרה אחמד לאל-ג'זירה. ההפסקה היתה קצרה; לאחר מספר חודשים בעלה עודד אותה לחזור לעבודה.

 

לדבריה, בעלה, פרופסור לטכנולוגיית מידע באוניברסיטה מקומית, מעולם לא קרא תיגר על חלומה להפוך לנהגת מונית אולם רבים אחרים בקהילה לא היו פתוחים, בלשון המעטה, לבחירה יוצאת הדופן שלה."זה קשה, האנשים כאן בגדה המערבית, בחברון ... כמה מהם, יש להם מחשבות רעות מאוד. בעלי נותן לי גב חזק מאוד"

 

אחמד אומרת שהיא חולמת על עסק משלה - חברת מוניות שמתופעלת אך ורק על ידי נשים. "אני רוצה שכל המוניות ברשותי יהיו בצבע ירוק בוהק שיבדיל אותן מיתר המוניות בגדה ויבהיר שהן עבור אוכלוסייה ספציפית", היא אומרת. יוזמות דומות יושמו במקומות כמו פקיסטן, עם ריקשות ורודות המיועדות לנשים בלבד שנועדו לעודד נשים.

עד כה אחמד עודדה שש נשים פלסטיניות נוספות להוציא רישיון למונית. כל השש עברו את הבחינה ומחזיקות כעת ברישיון רשמי אבל אין להן את המשאבים הכלכליים להחזיק במונית בפועל ולנהוג בה. יתרה מכך, ישנן הגבלות חברתיות ברורות. הנשים מפחדות ונראה שהלחץ מצד המשפחה הניא אותן מלהתקדם עם הרעיון. ובכל זאת, אחמד בטוחה שבסופו של דבר הן יסכימו להצטרף לחברה שלה.

 

 

אם הרעיון של אחמד ירקום עור וגידים, לקוחות יוכלו לבקש מוניות בטלפון, כך נשים לא יצטרכו לעמוד באמצע הרחוב ולהרים את ידן בניסיון לאותת למונית לעצור. לפי התכנון של אחמד, חלק מהמוניות יספקו כיסאות לילדים - אפשרות שכיום לא זמינה כלל במוניות הרגילות בגדה.

 

בחודש יוני האחרון העניקה העמותה לאחמד פרס  על תרומתה לשבירת הסטריאוטיפים החברתיים ועל היותה מודל חיובי לחיקוי.כעת הם מנסים לעזור לאחמד לגייס כסף עבור חברת המוניות הנשית. לפי אל-קוואסמה יש לארגון ארבעה יעדים לפרויקט:

 

1. הזדמנויות פתוחות לנשים פלסטיניות לעבודה במגזר מסורתי ולהפחתת העוני והאבטלה.

2. הגנה על נשים פלסטיניות מאלימות המבוססת על מגדר, במיוחד בנפת חברון.

3. העלאת שיעור ההשתתפות של נשים פלסטיניות במרחב הציבורי ואפשרות לחיות באופן חופשי.  בנוסף, מתן תמיכה לנשים צעירות המתגוררות באזורי ספר.

4. שינוי הסטריאוטיפ התרבותי של הקהילה הפלסטיני, באמצעות הצגת מודל ייחודי לנשים בתפקידים יצרניים לא מסורתיים.

 

  ___________________________________

 

 

         הליך קבלה וחידוש תג חניה לנכה

 

  

כל נכה המבקש לקבל תג חניה עבור רכבו

חייב לשלוח מסמכים ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה. יש להגיש את המסמכים והאישורים הרלוונטיים למקרה בלבד.

המסמכים ישלחו באמצעות הדואר. אין צורך להגיע למשרדי הרישוי

 

המסמכים הדרושים

על כל מבקש תג חניה לנכה חובה למלא טופס בקשה לתג נכה בצירוף המסמכים הבאים:

·        צילום תעודת זהות וספח.

·        מכתב בחתימתו של הנכה, המציין את מספרי הרכב המבוקשים על התג (עד שני כלי רכב).

·        צילום רישיונות רכב.

·        מסמכים רפואיים עדכניים לשלושת החודשים האחרונים מרופא מקצועי (נא להשאיר בידך העתק מכיוון שאין החזרת מסמכים)

·        במקרים של החזר אגרה יש לצרף מראש צילום שיק האגרה (פנייה ללא צילום שיק לא תבוצע), צילום תעודת זהות וספח, צילום רישיון רכב וטופס החזר אגרה.

כמו כן יש לקבל את אישורו של אחד מהגופים הבאים, לפי הרלוונטיות למקרה:

·        מוגבל ניידות - אישור מאת משרד הבריאות שהינו נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות או שדרגת נכותו מגיעה ל60% לפחות ותנועתו ללא רכב בדרכים עלולה לערער את מצב בריאותו. במידה ולא קיים אישור ממשרד הבריאות, יש להצטייד במסמכים רפואיים עדכניים (נא לא לשלוח דיסקים וצילומי רנטגן). על מטופלים בהמודיאליזה כרונית להמציא אישור ממכון דיאליזה.

·        נפגע פעולות איבה - אישור מביטוח לאומי (אגף נפגעי פעולות איבה) שהינו נכה ושתנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו.

·        עיוור - יש לוודא כי קיים אישור ממשרד הרווחה. האישור מועבר באופן אוטומטי ישירות למערכת משרד הרישוי ואין צורך להצטייד בו.

·        נכה צה"ל - יש לוודא כי קיים אישור ממשרד הביטחון. האישור מועבר באופן אוטומטי ישירות למערכת משרד הרישוי ואין צורך להצטייד בו.

במידה ומבקש תג החניה אינו בעל הרכב עליו להמציא את האישורים הרלוונטיים:

·        הרכב רשום ע"ש בן/בת זוג חוקיים 
צילומי תעודת זהות וספח של שני בני הזוג.

·        הרכב רשום על שם בן/בת זוג (לא נשואים) 
צילומי תעודת זהות וספח של שני בני הזוג. כמו כן, יש להמציא חוזה/ הסכם נישואין, או הסכם ממון, או תצהיר מעו"ד או מבית משפט כי השניים חיים ומנהלים משק בית משותף כבני זוג.

·        הרכב רשום על שם קרוב משפחה מקירבה ראשונית (ילדים/הורה/אח) 
צילומי תעודת זהות וספח של שניהם על מנת להוכיח קרבה משפחתית.

 

·        הרכב רשום על שם אדם שאינו מקרבה משפחתית ראשונית (חתן/גיס/חבר) 
שני תצהירים חתומים מעורך דין (אחד של הנכה ואחד של בעל הרכב) שהרכב עומד לשימושו של הנכה.

·        הרכב רשום על שם אפוטרופוס של הנכה 
צו מינוי אפוטרופוס חתום על ידי בית משפט. במידה ויש יותר מאפוטרופוס אחד, יש להמציא מכתב ויתור משאר האפוטרופוסים - חתום על ידי בית משפט.

·        הרכב רשום על שם חברת השכרה 
אישור מחברת ההשכרה עם לוגו וחותמת (אישור לדוגמא), ח.פ. ומספר רכב ופרטי הנכה (שם ותעודת זהות) המציין כי הרכב עומד לשימושו האישי של הנכה

·        הרכב רשום של שם חברה 
אישור עם לוגו וחותמת החברה (אישור לדוגמא), מספר רכב ופרטי הנכה, המציין שהרכב עומד לשימושו של הנכה.

·        הרכב רשום על שם חברת ליסינג 
אישור מחברת הליסינג עם לוגו וחותמת (אישור לדוגמא), ח.פ. ומספר רכב, שם ומספר זהות של הנכה המציין כי הרכב עומד לשימושו האישי של הנכה

·        הרכב נרכש מחברת ליסינג מימוני פרטי 
חוזה רכישה עם לוגו וחותמת חברת הליסינג, מספר רכב ופרטי הנכה. בנוסף, יצורף אישור מחברת הליסינג עם לוגו וחותמת החברה, המציין כי רכש את הרכב בעסקת מימון פרטית מתאריך X עד תאריך Y. על האישור לכלול את מספר הרכב ופרטי הנכה (שם ומספר זהות). כמו כן, יש לצרף צילום תעודת זהות של הנכה וספח.

·        מונית 
הסכם שכירות חתום על ידי עורך דין.

·        ארגון המשמש להובלת נכים 
1. אישור רשמי מאת רשם העמותות או גוף רשמי רלוונטי אחר, כי מדובר בארגון שמטרתו סיוע או הסעה לנכים. 
2. תצהיר חתום בפני עורך דין כי הרכב נועד להסעת נכים וזה שימושו העיקרי, וכי השימוש בתג יעשה אך ורק לשם הסעת נכים.

לשני כלי רכב שלא בבעלות הנכה יונפק תג נכה אחד שמופיעים בו שני מספרי הרכב המשמשים את הנכה דרך קבע. תג זה יונפק לאחר הצגת האישורים המתאימים כמפורט מעלה לכל אחד מכלי הרכב.

משלוח הבקשות לתג החניה לנכה

את הבקשות יש להעביר באמצעות הדואר בלבד.
ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות במרכז פניות הציבור ת.ד. 72 חולון, מיקוד 58100. 
מענה טלפוני על סטטוס הטיפול בבקשה יינתן אך ורק באמצעות רישוי קול.

לכל בקשה חובה לצרף את טופס הבקשה לתג נכה בצירוף הטפסים הרלוונטים כפי שפורטו מעלה. פניה ללא הטופס לא תטופל.

מתן תשובה לבקשה לתג נכה תינתן עד 90 יום מיום הגעת החומר למשרד התחבורה. 
הגשת בקשה חדשה תתקבל לאחר שנה מיום הגשת הבקשה הקודמת ובכפוף למסמכים רפואיים עדכניים.

חידוש תג חניה לנכה

על מנת לחדש תג חניה לנכה יש לבצע שוב את הליך קבלת תג החניה
על מנת למנוע עיכובים יש להתחיל את ההליך כ-90 יום לפני תום תוקף התג.

 

תג חניה לצמיתות

תג חניה לנכה שאושר לצמיתות מופיע בו תוקף ל- 8 שנים. לקראת תום התוקף ישלח תג חדש, ללא צורך בפניה למשרד הרישוי.

 

 

 

 ___________________________________

 

איבוד בלמים ברכב – מה לעשות וכיצד למנוע?
 

הופץ ע"י אגף התנועה במשטרה

 

מניעה:


1) טיפול שוטף ברכב ובמערכותיו יכול למנוע תקלות וליקויים.
2) להקפיד ולטפל ברכב בזמן ובמוסך מורשה.
3) מעבר לטיפולים השוטפים, במקרה של בעיה או חשד לבעיה ברכב – במקרה זה במערכת הבלמים, יש לסור מיד למוסך מורשה לתיקון הבעיה.

 

להלן מספר דוגמאות לבעיות הדורשות בדיקה:


1) סימנים:
    • שינויים בדוושת הבלם: דוושת בלם קשה או רכה מהרגיל, דוושת בלם נמוכה או גבוהה מהרגיל.
    • רעידות חזקות בבלימה.
    • חוסר בנוזל בלמים.
    • רעשים חזקים בעת בלימה.
    • סימני נזילות של נוזל בלמים.
    • שינוי גדול בסיבובי המנוע בעת בלימה כשהרכב עומד.
    • סטיית הרכב לאחד הצדדים בעת בלימה.
    • נורת אזהרה אדומה עם סימון של בלם פועלת בזמן נסיעה, או לא נכבית לאחר ההתנעה.

    • כל דבר אחר השונה מהרגיל ומעלה חשד כי נפלה תקלה במערכת הבלמים.
2) סביבת ישיבה ברכב:
    • לדאוג כי לא יהיו בסביבת מושב הנהג חפצים כגון בקבוקי מים, פחיות וכד', ע"מ שלא ייווצר מצב שחפץ יתגלגל אל מתחת לדוושת הבלם וימנע את לחיצתה.
    • להקפיד כי השטיחון מתחת לרגלי הנהג יימצא במקומו ולא יידחף קדימה ויפריע ללחיצה על דוושת הבלם.

 

בעת נהיגה:


1) בכל מקרה של ירידה בעוצמת הבלימה או חשש לתקלה, אין להמשיך בנסיעה עד לבדיקת הנושא.
2) במידה שהרכב בתנועה והבלמים אינם מגיבים יש לפעול כדלקמן:
    • שמירה על קור רוח וריכוז – כניסה לפאניקה תימנע מהנהג לפעול בצורה נכונה.
    • אם הדוושה "קשה" ומסרבת להילחץ, יש לבדוק כי לא נתקע דבר מתחת לדוושה – במידה שכן – יש

      לסלקו בזהירות ולוודא שהדוושה נלחצת.
    • במידה שהדוושה רכה מדי, יש לנסות ול"פמפם" את הדוושה – דבר שיכול לסייע להחזיר את כושר

      הבלימה ע"י יצירת לחץ במערכת (יכול להיות שיידרשו מספר "פמפומים" גדול עד ליצירת הלחץ הנדרש

      לבלימה).
    • במידה שהדוושה מגיבה "כרגיל", אך למרות זאת עוצמת הבלימה חלשה, קיים חשש כי הבלמים

      התחממו עקב שימוש יתר, יש לעצור במקום בטוח ולאפשר לבלמים להתקרר.
3)  אם למרות הכל הרכב ממשיך בתנועה ולא נעצר, יש לבצע את הפעולות הבאות:
    • לצפור, להבהב באורות ולהסב את תשומת לב עוברי הדרך לעובדת היות הרכב ללא שליטה.
    • לנסות להוריד הילוך ולאפשר למנוע לבלום את הרכב (לא מספר הילוכים בבד אחת).
    • להרים את בלם היד בצורה איטית ומבוקרת ולא בבת אחת! משיכה מהירה של בלם היד תנעל את

      הגלגלים האחוריים והנהג יאבד שליטה ברכב. משיכה איטית ומבוקרת תגרום להאטה ואף לעצירה.
    • להדריך את יושבי הרכב "להתחפר" במושביהם ולהדק את חגורת הבטיחות לגופם.
    • במידת האפשר, יש לנסות לפגוע בצורה מבוקרת במעקה בטיחות או חפצים אלסטיים אחרים ולאפשר

      לחיכוך להאט את הרכב (פגיעה עם דופן הרכב ולא עם חזיתו).
4) מה אסור לעשות:
    • אין לבצע תנועות חדות מצד לצד עם ההגה – הדבר יעלה את הסיכון לאיבוד השליטה.
    • אין לדומם את המנוע! הדבר יגרום להקשחת ההגה עקב הפסקת פעילות המשאבה, להפסקת פעולת

      מגבר הבלם, ובכך להקשחת דוושת הבלם (ידרוש כוח לחיצה רב יותר על הדוושה), וכן להפסקת הזרם

      למערכות ה-ABS, מותחני חגורות הבטיחות וכריות האוויר, ובכך אביזרים אלה לא יפעלו דווקא בזמן בו

      הם נדרשים לכך – בזמן תאונה.
    • אין להתנגש חזיתית או צידית בעצים או בחפצים קשיחים – הדבר יגרום למעיכת הרכב ופגיעה קשה

      ביושביו.

 

שמירה על תקינות הרכב וערנות למצבו בעת נסיעה עשויה למנוע תסריט אימים של איבוד בלמים, או איבוד שליטה על הרכב מכל סיבה אחרת

 

 __________________________________

 

 _______________________________________________________________________________--_

 

  

טכנולוגיות חדשות לאכיפה

  

פינת אוויר "צפלין"

לא מאוישת ובה ציוד צילום משוכלל, המרחפת בגובה של 150 מ' מעל הדרך ומאפשרת איתור מדויק ומיידי של עבירות כמו חציית קו הפרדה, נסיעה בשוליים, עקיפות מסוכנות ואי-שמירת מרחק. הצפלין משדר את התמונות למקלט על הקרקע, המזניק מיד ניידת לעצירת הנהג העבריין.

 

 מטוסים ללא טייס מל"ט

כלי טייס מתוחכם שהוסב משימוש צבאי לאזרחי. נוכחות המל"ט מדווחת לנהגים באמצעות שלטי אזהרה בולטים, ומביאה לידי התנהגות כביש רגועה יותר, גם כאשר אף שוטר לא נראה בשטח. עינו של "האח הגדול" פקוחה בשלב זה בעיקר באזור הדרום, שבו נרשם מספר רב של תאונות שבהן מעורבים נהגים מקרב המגזר הבדואי.

 

_______________________________________________________________________ 

________________________________________________________________________

 

התנהגות נכונה בזמן הנסיעה

  

חברות ההסעה נלחמות בעיקשות בפיקוח על הנהג והרכב ומטרתם העיקרית, צמצום מספר תאונות הדרכים.  כידוע לכם , הגורם האנושי הוא הסיבה המרכזית לתאונות הקטלניות.

אנו משוכנעים כי מיומנות מקצועית שתוקרן על הנוהגים בחברתך, תעזור לכולנו למגר את נגע הקטל בדרכים

  

על-מנת להימנע מתאונה: 10 כללים להתנהגות נכונה בזמן הנסיעה:

לתלמידים :

 

1. לאוטובוס נמתין על המדרכה ולא על הכביש.

להמתין עד לעצירתו המוחלטת של האוטובוס.

3. עם פתיחת הדלתות נעלה בזהירות. הכניסה לאוטובוס מהדלת הקדמית בלבד,

עלייה בנחת וללא דחיפות.

4. בזמן הנסיעה חובה להקפיד לשבת במקום שנקבע לנו ולחגור חגורת בטיחות.

5. חשוב להקפיד לא להוציא יד או ראש מחלון האוטובוס ולא לעמוד בזמן

הנסיעה.

6. ירידה מהאוטובוס לאחר עצירתו המוחלטת. חשוב לשים לב למדרגות הגבוהות.

7. יש להקפיד לא להשליך חפצים בתוך האוטובוס ומחוצה לו.

8. חשוב לשמור על השקט בזמן הנסיעה ולא להפריע לנהג להתרכז בנהיגתו.

ירידה מהדלת הקדמית לכיוון המדרכה.

חציית הכביש רק לאחר שהאוטובוס יצא מתחנת ההורדה. 

   

לנהגי כלי הרכב המסיעים תלמידים :

 

1. לאחר הורדת הילדים ובעת שעליהם לחצות את הכביש יש לעשות כן ע"י המלווה

ובמעבר חציה מוסדר בלבד.

2. חובה לוודא בהסתכלות בחלונות הרכב ובמראות השונות כי הילדים שירדו

מהאוטובוס התרחקו ממנו ואינם מצויים יותר בקרבתו.

3. בהעלאת התלמידים ובהורדתם יש ללחוץ על דוושת הבלם באוטובוס ו/או להפעיל

בלם חניה או בלם תחנה ובנוסף לוודא כי הרכב בהילוך סרק (ניוטרל) . חובה

להקפיד כי הרכב יהיה בעצירה מוחלטת וכן להפעיל הפנסים המהבהבים.

4. יש להקפיד כי בעת הסעת תלמידים השילוט "ילדים" מוצב במקומו וכי הינו תקין

ונקי.

5. יש להקפיד על הושבת כל ילד במושב מתאים , שימוש בהתקן ריסון בעת

הצורך וחגירת כל ילד בחגורת בטיחות (ניתן ורצוי להסתייע במלווה לצורך זה).

6. מספר הילדים ברכב יהיו כמספר הנוסעים המבוגרים המותר בלבד. חל איסור

חמור להסיע ילדים בעמידה. חל איסור חמור על הושבת שלושה ילדים במושב

המיועד לשני נוסעים .

7. חובה לסרוק הרכב בתום נסיעה ולוודא כי לא נותרו ילדים ברכב.

8. סבלנות וסובלנות חיוניים ביותר בהסעת ילדים.

 

 __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 

 

על שיטת הניקוד החדשה

 

מאת: עו"ד אביתר גולני*

התיקון החדש עוקב אחרי צבירת הנקודות הבאות עם ההרשעה בתעבורה (הרשעה הינה גם תשלום דו"ח), כלומר - ברגע שצברתם מספיק נקודות, בום, מופעל עליכם אמצעי תיקון שתחילתו בקורס נהיגה מונעת, וסופו בשלילה ועשיית מבחן תאוריה חדש, כתנאי לחידוש הרישיון.

ההבדל המהותי בין השיטה החדשה לישנה הוא שבשיטה החדשה לא מוחקים יותר את הנקודות אחרי אמצעי התיקון. השיטה בכלליות בנויה על תקופות צבירה. התקופה הבסיסית הינה של שנתיים, אשר מוארכת לארבע שנים במקרה של צבירת נקודות מרובה בטווח השנתיים הראשונות. מה זאת אומרת מרובה? 22 נקודות. נשמע פשוט? לא כל כך. הרי לפניכם סקירה קצרה על בירוקרטיה במיטבה.

לא תיקנתם? תקופת הצבירה תוארך עד שתתקנו

כאמור, תקופת צבירת הנקודות הבסיסית הינה שנתיים, זאת אומרת שמיום ביצוע העבירה הראשונה במניין מתחילים לספור. במידה וצברתם בתקופה של שנתיים 22 נקודות ויותר, תוארך תקופת הצבירה לארבע שנים. אמצעי התיקון מופעלים אחרי צבירה של נקודות:

 

12 נקודות עד 22 נקודות - אמצעי התיקון קורס בסיסי בנהיגה נכונה ובסופו מבחן.

24 נקודות עד 34 נקודות - קורס נוסף ומבחן נוסף.

36 נקודות ומעלה - שלילת רישיון לשלושה חודשים ומבחן תאוריה, כתנאי לחידוש הרישיון.

מי שרישיונו נפסל לשלושה חודשים, וחודש לאחר מכן ובמהלך שש שנים שוב צבר שלושים ושש נקודות, הפעם יישלל רישיונו לתשעה חודשים וחידושו יותנה באישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

במידה ולא תעשו את אחד מאמצעי התיקון שזומנתם אליו, תוארך תקופת הצבירה עד שתבצעו את התיקון. מדובר בספירה ללא "התיישנות" למעשה, וכך ניתן לספור את כל העבירות שביצעתם בזמן שלא עשיתם את אמצעי התיקון, לא משנה כמה זמן עבר. הודעה על אמצעי תיקון תשלח לביתכם באמצעות דואר רשום. דואר רשום אשר לא נדרש, כמוהו כמסירה.

כמובן שקיים מלכוד. כמו שציינו, שום עבירה לא נמחקת, וכך גם הנקודות עליה. למה זה גורם? הנה תרחיש שיסביר את העניין:

1.1.00. נתפסתם על עבירת מהירות והועמדתם לדין. נשפטם ומכיוון שאתם נהגים שומרי חוק בדרך כלל (או שהיה לכם עורך-דין טוב), קיבלתם רק שלילה על תנאי וקנס. אך עדיין צברתם 10 נקודות.

1.9.01. נתפסתם שוב, הפעם על עבירה של 8 נקודות ודו"ח בלבד, אך תשלחו לתיקון ראשון- קורס נהיגה בסיסי, כי צברתם יותר מ- 12 נקודות.

שנת 02 עברה עליכם בנעימים ובזהירות, או לפחות לא נתפסתם. תקופת הצבירה הראשונה הסתיימה ואינה מוארכת.

ב- 1.5.03 מתחילה תקופה חדשה. אתם יותר נינוחים, הרגל כבדה על הגז ואופס… נתפסתם נוסעים מהר מידי. קיבלתם דו"ח וזכיתם ב- 8 נקודות. 

. בתור תושבי עפולה אתם מגיעים לעיר הגדולה תל אביב פעם בחמש שנים. התבלבלתם בפניה, נסעתם הפוך ממה שמציין החץ על הכביש ובדיוק שם עמד שוטר. בום טרח, חטפתם דו"ח ששווה 6 נקודות. ומה קורה עכשיו? יחד עם הדו"ח של ה- 1.9.01 תוארך תקופת הצבירה שלכם לארבע שנים.

אם עד ליום 1.1.04 תצברו עוד ארבע נקודות או יותר (שימוש בפלאפון למשל), יישלל רישיונכם לשלושה חודשים. איך? כי הנקודות לא נמחקות. ארבע שנים אחורה יימנו מהעבירה האחרונה שביצעתם, ויכללו גם את אותה עבירה נשכחת מיום 1.1.00.

 

כך, בדיוק, גם מישהו שאינו עבריין תעבורה כבד מאבד את רישיונו. תחליפו את עבירת המהירות הראשונה בדיבור הטלפון, תוסיפו עוד חגורת בטיחות שהנוסע שלידכם לא חגר, והנה אחד שלא ראה בית משפט לתעבורה מימיו מאבד את רישיון הנהיגה שלו לשלושה חודשים.

 

אל תזלזלו בזכותכם לטיעון - שיטת החישוב מועדת לטעויות

לאור התקנות החדשות לא ניתן שימחקו נקודות בגין הפעלת אמצעי תיקון. נהיגה מונעת כמוחקת נקודות היא היסטוריה, ואף לאחרונה נדונה בעניין עתירה מנהלית שהגיש נהג מונית בשם משה לוי אשר טען שמכיוון שעשה ארבעה קורסים של נהיגה מונעת יש להפחית לו את מספר הנקודות אשר צבר. השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן קבעה כי לאור השינוי בתקנות התעבורה בעניין שיטת הניקוד, נקבע באופן רשמי כי אמצעי תיקון דוגמת קורס נהיגה נכונה אינם מביאים למחיקת הנקודות שנצברו לחובת נהג שעבר עבירות.

חשוב לדעת שלפני ששוללים את הרישיון מוזמן הנהג לטיעון טענות. מכיוון שמדובר בעבירות שלמעשה כבר הודיתם בביצועם, מרחב הטיעון שלכם מאוד מצומצם, אך למרות המחשבים והמודרניזציה, שיטת החישוב הזו מועדת לטעויות, אז אל תזלזלו בזכות הטיעון ובבדיקה מעמיקה של פירוט העבירות.

 

שיטת הניקוד אינה ברורה גם למפעילים אותה - בשני מקרים שונים אשר הגיעו לטיפולי בוטלו שלילות מנהליות של שלושה חודשים בשל טעות בהפעלת צבירה של ארבע שנים במקום שלא היה מקום לצבירה שכזו. באחד המקרים דובר על הבדל של מספר ימים בלבד אשר גרם לכך שאין להפעיל את הארכת תקופת הצבירה והשלילה בוטלה. חשוב לדעת שבמקרים רבים ישנה אפשרות לקבלת עיכוב ביצוע במועד כניסת השלילה. לא ניתן לדחות לנצח, אך ישנה התחשבות של חודשים ספורים.

הבהרה: הכתוב לעיל הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואין בו משום מתן ייעוץ משפטי כלשהו. השימוש במידע זה הוא באחריות המשתמש בלבד.

 

*הכותב הינו מומחה במשפט פלילי ודיני תעבורה

 

 

 

_____________________________________________________________________________________ 

 _______________________________________________________________________________

היסח דעת בנהיגה

   

היסח דעת בנהיגה טומן בחובו שתי תופעות שונות, בהיעדר תרגום מתאים לעברית משתמשים המומחים במונח distraction, כלומר הפניית תשומת הלב מן הנהיגה לדבר מה אחר וב-inattention, חוסר תשומת לב מלאה לנהיגה. 

רבים נוטים "להאשים" את הטכנולוגיה בגרימת היסח דעת בנהיגה, לדוגמא עיסוק בטלפון, במסרונים, בדואר אלקטרוני, בקבצי וידאו בנהיגה, שלטי פרסום ענקיים לסוגיהם, מערכות שמע מתקדמות, מערכות ניווט ועוד. אך הקידמה מביאה גם מענה בדמות טכנולוגיות בטיחות.

בנושא זה אציין כי אפליקציות רבות חוסמות את ההפרעות ואת תפעול המכשיר בשעת הנהיגה ומאפשרות להעביר שיחה לדיבורית או לאפשר הנחיות ניווט בלבד. השימוש במענה כזה הוא וולנטרי או כפוי על ידי מעסיקים, לצערנו מעטים עושים בזה שימוש.

קיימות מערכות בטיחות ברכב בשתי קטגוריות:

·         התראה על ידי צג ו/או צפצוף.

·        השתלטות, חיבור למערכות הרכב ותיקון טעויות נהג.

המוכרות יותר לציבור הרחב הינן מערכות אי שמירת מרחק בין כלי רכב, סטיה בלתי מבוקרת מנתיב הנסיעה, בלימה אוטומטית של הרכב בשעת התקרבות להולך רגל,לרכב או לרוכב.
טכנולוגיה אחרת מטפלת בישנוניות נהג, סנסורים/רגשים ברכב עוקבים אחר דפוסי הנהיגה של הנהג ומאתרים שינויים בתגובותיו. הרכב מתריע על הצורך לעצור לרענון או להפסיק את הנסיעה.

בעבר העלנו את נושא ה"קופסא הירוקה" התקן או אפליקציה אשר מודדים ציון בטיחות. המערכת נותנת משוב ובקרה על סגנון נהיגה אגרסיבי או מסוכן על פי מדדים מדוייקים. הדרכה ופעילות מתקנת תוך דגש להיסח דעת בנהיגה כדוגמת בלימה מאוחרת כניסה לעקומה או פניה במהירות גבוהה מדי ועוד.

הנגשת מידע חיוני לנהג, הקרנת נתוני מהירות ומידע נוסף מלוח השעונים אל שמשת הרכב לשמירת מיקוד הנהג "על הכביש".

 

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

  

 קרן טרנר - מונתה לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד התחבורה

 

טרנר משמשת בארבע השנים האחרונות בתפקיד סמנכ"לית בכירה פיתוח תשתיות ותיאום תחבורתי במשרד התחבורה, ואחראית על כל נושאי תשתיות התחבורה היבשתית ותקציבי הפיתוח של פרויקטים תחבורתיים  

קרן טרנר (36), זכתה במכרז לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד התחבורה. טרנר נבחרה פה אחד לתפקיד על ידי ועדת הבוחנים של נציבות שירות המדינה. 

 

במסגרת תפקידה אחראית טרנר גם על תקציבי הפיתוח של פרויקטים תחבורתיים, המבוצעים על ידי חברות ותאגידים הקשורים למשרד התחבורה, בהם תכנית הפיתוח של רשת הכבישים והמסילות הבינעירוניות ופיתוח תשתית הסעת המונים ורכבות קלות במטרופולינים.

 

קרן טרנר שימשה בין השאר בשורה ארוכה של תפקידים בכירים באגף התקציבים במשרד האוצר, במשך שבע שנים, בהם רכזת בכירה של תחום התחבורה ולאחר מכן כרכזת בכירה של צוות פנים ועובדים זרים.

 

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין, ישראל כץ בירך על המינוי וציין כי טרנר היא בעלת ניסיון רב בתחום התשתיות והבטיחות בדרכים ומוערכת על ידי גורמים רבים העוסקים בתחומי התחבורה השונים.

 

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הוסיף כי הנהלת משרד התחבורה פועלת כיום לקידום ייצוג הולם של נשים, בכל התפקידים הניהוליים במשרד, ובשאר מקצועות התחבורה.

 

טרנר, בעלת תואר שני (MA) במנהל עסקים מטעם האוניברסיטה העברית ובוגרת תואר ראשון (BA) בהצטיינות בכלכלה ומנהל עסקים.

 

 

 

 _____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

הכנת הרכב לחורף

 

אחריות רבה מוטלת על קציני הבטיחות וכן על האוחזים בהגה

 

בכל ימות השנה ובעיקר בנהיגת החורף בה נדרשת ערנות יתר והתמודדות במצבים קשים ומסוכנים כגון: החלקה, רוחות חזקות, שלוליות וכדומה.

לאור האמור, עלינו לטפל במספר נושאים וזאת על מנת שכולנו נעבור את החורף בשלום.

 

הכנת הרכב לחורף

בדיקת צי הרכב בחברות בדגש לתקינות:

…    - מערכת בלמים.

…    - צמיגים.

…    - מערכת היגוי.

…    - מערכת התאורה.

…    - מגבים.

…    - מערכת פליטה.

…    - מערכת חימום והפשרת אדים.

כמו כן ביצוע בדיקת חורף לפי תקנה 273 ד(א) הקובעת: "רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 10,000 ק"ג, רכב עבודה ואוטובוס למעט אוטובוס זעיר פרטי – אשר חלפה שנה מיום שנרשמו לראשונה חייבים בבדיקת חורף שתיערך מ-1 באוקטובר של כל שנה במפעל למכונאות רכב כאמור בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970 או בתחנת בדיקה כאמור בתקנה 273".           

החל מ-1 בנובמבר 2012 ועד 31 במרץ 2013 רכב מהסוג הנזכר לעיל  שלא ביצע בדיקת חורף ייאסר לשימוש ונהגו יועמד לדין.

רכב שביצע מבחן רישוי 90 יום לפני ה-1 בנובמבר 2012 פטור מבדיקת חורף. כלומר, כל רכב שביצע מבחן רישוי החל מה-3 באוגוסט 2012 ועד 31 באוקטובר 2012, פטור מבדיקת חורף.

במהלך החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר 2012 ייערכו ברחבי הארץ מבצעים לבדיקת צמיגים ומערכות בטיחותיות ברכב בשיתוף עם ניידות הבטיחות של אגף הרכב/משרד התחבורה, משטרת ישראל ותחום קציני בטיחות בתעבורה