הכשרת נהגי רכב ציבורי

 

 

דיון בוועדה לביקורת המדינה בעניין
היערכות תחבורה לשעת חירום

 

בעקבות דו"ח המבקר על היערכות התחבורה הציבורית לשעת חירום, התקיים לאחרונה דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא. קארין אלהרר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, פתחה את הישיבה באומרה כי באירוע חירום יש סוג של כאוס ואם לא נדע מבעוד מועד מי אחראי על מה, ברור שבשעת חירום לא נדע, או נדע עוד פחות. לדבריה, בהתאם לדו"ח הביקורת, נעשתה עבודה משמעותית בזכות משרד התחבורה, אבל יש עוד בעיות שיש לפתור.
דו"ח המבקר התייחס לליקויים בזמן אירועי מזג אוויר חריגים ובזמן  מלחמה, ובמהרה הדיון התגלגל לנושא שלא נידון בדו"ח הנוכחי, אלא בדו"חות קודמים של המבקר - המחסור החמור בנהגי רכב כבד ורכב ציבורי, שאין ספק כי הוא גורם מרכזי שפוגע בהיערכות התחבורה הציבורית למצבי חירום. 

 ציון פת, מנכ"ל קווים העיר על כך כי רוב הדיון נסוב סביב השלג, לדבריו: "עשרות שנים עסקתי בתחום התחבורה בצה"ל, אני מוטרד שלא נשמע פה קולם של אלו שצריכים בסוף לעשות את העבודה, אנו המפעילים ואף אחד לא שאל אותנו. יש בעיה קשה מאוד עם נהגים ויש פה נושאים מסווגים שאני לא יכול לפרט כאן. יש בעיה בחירום בכל המצבים, אין סנכרון בין מה שקורה בתחבורה הציבורית לבין מה שקורה בצבא. לגבי השלג, יש קושי להביא נהגים מבית חנינא, ג'בל מוכבר, בית צפפא וכדומה, יש סניפים בהם כמות הנהגים מאזורים אלה היא כ - 90% ואז פשוט אין תחבורה ציבורית. אי אפשר להכריח נהגים להישאר מחוץ לביתם."
גבי בן - הרוש, יו"ר מועצת המובילים פנה ליו"ר הוועדה ואמר: "פתחת את הישיבה שאת מודאגת, ואכן יש לך סיבה, אני מופיע פה בוועדות כמה שנים, המשק האזרחי והצבאי לא ערוך לחירום. אני שמח שבמשרד התחבורה עושים נהלים ומעבירים אחד לשני בין משרדי הממשלה, אבל בפועל מי שצריך להפעיל בזמן חירום - רעידת אדמה או מהלך צבאי, אלה אנחנו. אנחנו אמורים להוביל ציוד מכני כבד, מנופים, מכולות לחילוץ וכו' ואף אחד לא מצא לנכון לתאם עם הגופים המבצעים. באחד מדו"חות מבקר המדינה נשאלה השאלה למה לא פינו חומרים מסוכנים מנמל חיפה בזמן חירום, הופתעתי מתשובת נמל חיפה למבקר המדינה שלא היו משאיות לפנות את החומרים המסוכנים, בפועל אני אישית הורדתי מאות משאיות ריקות לאשדוד שיכלו להוביל חומרים מסוכנים, אבל לא פנו אלינו, אז מה זה עוזר נהלים

אם לא מיידעים את הגוף הביצועי? בעקבות האירועים הביטחוניים הוקמה וועדה בין משרדית לבדיקת מיצוי פוטנציאל מערך התובלה היבשתית בתחילת 2011, וכבר אז המסקנה היתה שקיים מחסור בנהגים מקצועיים וחוסר תיאום בין כל הגופים לגוף המבצע כמו מועצת המובילים. עבודת מטה שנעשתה בסוף שנת 2014 ע"י משרד הכלכלה, משרד התחבורה ומועצת המובילים קבעה שנכון להיום חסרים מעל 7,000 נהגים לתחבורה הציבורית והכבדה. כלומר, המצב הולך ומחמיר ופוגע במשק האזרחי והצבאי. בנוסף, כאשר המשק הוא לשעת חירום, מגייסים לנו את המשאיות על פי צו, הבעיה היא שאותם נהגיםשאמורים להפעיל בחירום, מחזיקים רישיונות, אבל לא עובדים בפועל כבר 20 שנה, והיום המשאיות מאוד משוכללות וצריך לדעת להתמצא בטכנולוגיות חדישות, עשינו פיילוט עם 200 נהגים כאלה עם הכשרה שנמשכה 3 ימים והוא הופסק בגלל חוסר תקציב. היינו אמורים להכשיר 2,000 נהגים מחזיקי רישיון שלא נהגו במשך עשרות שנים. כמו כן, כבר בשנת 2009 בדו"ח המבקר 60 א' נקבע כי - "מאז שנת 2006 לא נערכו השתלמויות לנהגים שאינם מקצועיים, האמורים להפעיל רכב כבד בשעת חירום. הדבר פוגע בכשירותם של נהגים קיימים ומונע את צירופם של נהגים נוספים." עושים נהלים כבר שנים שאין להם אחיזה במציאות ברגע שאין תיאום בין כל המערכות."

 פריד אברהם, יו"ר ארגון מוניות השירות הוסיף: "אני מחזק את דברי יו"ר מועצת המובילים, המחסור בנהגים הוא לא רק במובילים ובתחבורה ציבורית, יש חוסר משווע בנהגים מקצועיים.  אני שמח שמנכ"ל משרד התחבורה נמצא פה היום ואולי יפתח אפיק נוסף להכשרת נהגים מקצועיים לכל דבר, ואז לא נצטרך לסמוך על בית חנינא ולא על ג'בל מוכבר, כי מאגר הנהגים כבר יורחב."
עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה הגיב לדברים: "הנושא ידוע, זוהי בעיה קשה מאוד כבר מספר שנים גם בתחבורה ציבורית וגם ברכב כבד, המחסור הולך וגדל. הפער בין הרצוי למצוי הולך וגדל, נקטנו יחד עם משרד האוצר ומשרד הכלכלה עידוד העסקת נהגים לגבי נהגי תחבורה ציבורית התקבלה החלטה של העלאת שכר המינימום ל - 39 ₪ לשעה עדכנו גם שכר נהגי הרכבת  והרכבת הקלה. אנחנו פועלים לעידוד נהגי אוטובוס ומשאיות באופן של קיצור תהליכים גם במשרד הרישוי וגם במכון הרפואי, יש לנו גיוס של 29 נהגים חרדים בצפת עכשיו וגם גיוס של נהגות נשים, יחד עם הצבא ומשרד הביטחון אנו שוברים את הראש איך לגייס נהגים חיילים ויש מחזורים שלמים של בנות שמושכים אותם לזה. מועצת המובילים בשיתוף משרד התחבורה מעודדת הכשרה לרכב כבד ועלי לציין כי נהגי המשאיות בחברות המסודרות מרוויחים שכר גבוה וראוי וגם תנאים סוציאליים והשאיפה היא

 

כי כולם ילכו בדרך הזו וכך נעודד העסקת נהגים."
בצלאל טרייבר, ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון: "משרד התחבורה עושה הרבה פעולות והרבה עבודה, אבל בכל הקשור להובלה והסיעים יש פער עצום ויש לי כוונה לקחת את זה כמשימה בשנה הקרובה."
בסוף הדיון הוחלט בין משרד מבקר המדינה למועצת המובילים ובין רשות החירום הלאומית למועצת המובילים לתאם פגישות עבודה.